Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold

Besøkte skip i opplag

07.12.2016
Tre Olympic-skip ligger i opplag i Uddevalla. Om bord holder besetningen motet oppe med generelt vedlikehold og håp om at markedet snur.
Kaptein Terje Tømmerbakk er hovedtillitsvalgt i rederiet.
 
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Olympic broa web.jpg
PREGET AV SITUASJONEN: Framtiden er usikker for (fra venstre) overstyrmann Kristian Økland, elektriker Trond Inge Pedersen kaptein Louis Høygaard, kaptein Leon Lillehamre og kaptein og hovedtillitsvalgt Terje Tømmerbakk.
 
«Olympic Hercules», Olympic Pegasus» og Olympic Challenger» ligger godt forankret i utkanten av den svenske sjøfartsbyen. Om bord i «Challenger» har hovedtillitsvalgt Terje Tømmerbakk innkalt gjenværende kollegaer på de to andre skipene til et møte med forbundet. Hovedsaken er krisa i offshore service.
 
– Vi har allerede gått ned seks prosent i lønn, det holdt skip og besetning lenger i gang. Hva som skjer nå er imidlertid svært usikkert, sier Tømmerbakk i samtale med avdelingsleder Rune Larsen Røine.
 
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Olympicskip i opplag web.jpg
I OPPLAG: «Olympic Hercules», «Olympic Pegasus» og «Olympic Challenger» er blant de mange norske offshoreserviceskipene som ligger i opplag i kjølvannet av oljekrisen.
Klar på kort varsel
 
Rederiet har skip i opplagsbøyene flere steder. Det synes sjøfolkene er ok, bare de plasseres i nærheten av markedene og holder på kompetansen.
 
Antall mann om bord i de enkelte skipene varierer. Det kommer veldig an på de enkeltes permitterings- og oppsigelsestid, samt hvor raskt båtene skal klargjøres for oppdrag. Det betyr at besetningen kan bestå av alt fra en enslig chief inntil fem et mannskap på fem.
 
 – Her er vi klare for operasjoner så snart besetningen er fulltallig, forsikrer Terje Tømmerås.
 
God dialog
 
Han er godt fornøyd med kommunikasjonen internt.
 
– Rederiet sender ut informasjon direkte til alle ansatte hver fredag. Dessverre er det ingen lyspunkter, det er snarere snakk om en ukentlig statusrapport, sier Tømmerås, og legger til at det også er god dialog med tillitsvalgte i de to andre forbundene.
 
Tonen kollegaene imellom er grei, men samtidig er det kamp om de få arbeidsplassene som er tilgjengelig.
 
– Alle håper jo på at akkurat jeg skal slippe oppsigelse eller permittering. Samtidig søker alle på alt de kommer over, er omkvedet.
 
– Den siste stillingen jeg søkte var jeg én blant 391. Til tross for at det var en heller lite attraktiv jobb i et lite rederi, forteller én.
 
Alle sammen har bitt seg merke i at Sjøfartsdirektoratet har bemannet opp på grunn av vekst i NIS-registeret den siste tiden, uten at det har hjulpet så mange.
 
– Det virker som om direktoratet velger mange interne kandidater, mener en annen.
På sparebluss
 
Usikkerheten og frykten for å bli arbeidsledig går naturlig nok ut over privatøkonomien.
 
– Det rammer også meg, ikke bare naboen. Vi strammer alle inn og blir veldig mer forsiktig med hva pengene går til.
 
– Hvis man er nyetablert med hus og småbarn hva skal man da stramme inn på, spør et annet medlem.
 
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Olympic lunsj web.jpg
FELLES LUNSJ: Besetningene på Hercules», «Pegasus» og «Challenger» har felles måltider.
 
Passive oppdragsgivere
 
Mens skipene ligger i opplagsbøyene går tiden med til de daglige oppgavene. Med lite folk om bord dekker man opp for hverandre og påtar seg nye arbeidsoppgaver.
 
Framtiden til den norske sjømannen er et stadig tilbakevendende tema. Olympic-besetningen mener både myndigheter og operatører kan gjøre mer.
 
– Man bør utvikle feltene nå når de kan gjøre det til en billig penge. Det er også mye vedlikeholdsarbeid, som f.eks. plugging av brønner, som bør iverksettes umiddelbart.
 
– Vi sjøfolk er alt for beskjedne og fåmælte. Vi må begynne å snakke til folk. Forklare mannen i gata at skipene som seiler forbi kanskje ikke har en eneste nordmann om bord. Samtidig må vi stille krav til våre egne politikere. Denne folkeopplysningen må de tre sjømannsorganisasjonene intensivere enda mer!
 
Tariffsamtaler
 
Underveis i samtalen orienterer Rune Larsen Røine og kriseprotokollen fra høstens lønnsoppgjør.
 
– Kontakt forbundet FØR dere går i forhandlinger, understreker han. (Se egen sak om kriseprotokollen på side 21-22).
 
Andre temaer som berøres under skipsbesøket er blant NOR- og NIS-flagg kontra bekvemmelighetsflagg, pensjon og en rekke andre tariffrelaterte spørsmål.