Hopp over båndkommandoer
Hopp til hovedinnhold

Møt den nye styreformannen

23.01.2017
​Han har vært både musiker og trailersjåfør. Nå er det sjøen for alle penga.
​(Artikkelen fortsetter under bildet)
Torp til web.jpg
Navn: Øystein Torp
 
Alder: 56 år
 
Stilling: Styreformann i Norsk Sjøoffisersforbund. Kaptein på Vigdis Knutsen, nybygg (bøyelaster) som ligger i Korea. Torp er nå om bord for å foreta sjøprøve. Hun skal etter overlevering «trade» i Brasil/Sør Amerika.
 
Bosted: Larvik.
 
– Hard jobbing for å forbli en skipsfartsnasjon
 
 
– Jeg startet som jungmann så du kan trygt si jeg har gått gradene. Etter et relativt langt opphold i landbasert jobb er jeg tilbake til det jeg alltid har ønsket, et liv på havet, sier Øystein Torp.
 
Han har sittet i tidligere styrer som både fast medlem og vara og har også en fortid som hovedtillitsvalgt i IUM, senere Teekay, i perioden 2002 til 2010.
 
– Jeg hadde et 6-7 måneders opphold fra sjøen også i 2005. I den perioden jobbet jeg som marine superintendent hos samme selskap (IUM Grimstad). Det var en stilling som var ble kalt ”On-shore Captain”. En lærerik periode, utdyper Torp.
 
Nå ser han fram mot oppgaven som styreformann i NSOF.
 
– Jeg vet at blir en tøff oppgave, særskilt i disse tider, fastslår Øystein Torp.
 
Du har en lang og variert yrkeskarriere, fortell!
 
– Jeg startet min sjømannskarriere tilbake i 1979, første båt ble bulkskipet ”Germa Lord” eiet av Gerner-Mathisen Rederi. I begynnelsen av 80-årene ble mange av oss sjøfolk skiftet ut med billigere utenlandsk arbeidskraft og jeg gav meg i 1981. Da var det å finne landbasert jobb og med sjømannsblod i årene var jeg for rastløs til en åtte- til-fire jobb. Det måtte reises. Valget falt på langtransport som jeg drev på med frem til 1992.
 
Deretter var det igjen havet som skulle bli min arbeidsplass. Fikk jobb på «Petter Wessel» i Larvik Line som gikk mellom Larvik og Frederikshavn. Jobben min var cruisemanager/DJ. Håpet var å komme over på dekksiden, men det skulle vise seg å være så godt som umulig. Det var aldri noen ledige stillinger om bord så etter halvannet år bestemte meg for å satse annerledes. Etter en snarvisitt på ”Monika Viking” var det klart for styrmannskole.
 
Fikk så jobb hos Larvik Shipping som drev gasstankerne Hydrogass 1, 2 og 3 i dag med navnet Yaragas 1, 2, 3. Trivdes meget godt, men var lysten på mer breddeerfaring. Søkte på bøyelast hos IUM Grimstad. Fikk jobb med en gang og det var starten på min bøyelastkarriere, året 1998.
 
IUM ble solgt til Teekay, hvor jeg ble med på flyttelasset. Seilte først flere år på bøyelast i Nordsjøen, for så å ta turen til Brasil hvor jeg trives godt. I 2012 ble jeg fristet til å prøve annen arbeidsgiver, og det ble Knutsen OAS Shipping i Haugesund. De trengte folk som var kjent med Brasil. Bøyelast gir mange fine utfordringer noe jeg setter stor pris på. Man lærer noe nytt hele tiden, mye avansert navigasjonsutstyr/DP og man må takle mange situasjoner av forskjellig art. Været er en hovedutfordring når man driver med bøyelast og offshorelasting. I Brasil sliter vi dessuten en del med strømmen som kan bli ganske så sterk og lei.
 
Øystein Torp gikk altså gradene før han ble kaptein i 2003.
 
– Det er mange utfordrende oppgaver når man når toppstilingen om bord. Totalansvar, være seg bysse, maskin, dekk, bro, sikkerhet, miljø ja man kan remse opp i lange baner. Er det rart jeg ønsket å bli sjømann, med så mange flotte utfordringer?
 
 
Hva er viktigste sak for NSOF akkurat nå?
 
Hovedjobben er det politiske arbeidet overfor regjeringen. Denne må legge til rette slik at vi nordmenn kan konkurrere på lik linje med øvrige nasjonaliteter. Skipsnæringen er grunnpilaren til at vi i dag lever i et velferdssamfunn. Mister vi våre sjøfolk vil grunnpilaren rase. Dette vil igjen føre tilat  mengder av kompetanse vil falle bort. Vi må stå samlet om og jobbe for at så ikke skjer. Vi må handle nå og være sikre på at vårt budskap blir hørt og tatt til etterretning på øverste nivå. Vi må jobbe for like rammevilkår som våre kolleger i Norden. Det er knapp tid og vi må igangsette tiltak som sikrer norske sjøfolk like konkurransevilkår.
 
Og hva er hovedprioriteringene for NSOF i litt lengre perspektiv?
 
Fortsette jobben med å trygge norske sjøfolks arbeidsplasser. Dessuten sørge for nødvendig rekruttering og sikre at maritim utdannelse gir en sikker levevei. Stor kunnskap står i fare for å gå tapt. Det vil ramme skipsfarten, rekrutteringen samt annen maritimt relatert virksomhet. Det gjelder å bevisstgjøre politikerne om hvor alvorlig et tap av norske sjøfolk vil være for Norge som nasjon.
 
Og hva med vår marine? Vi trenger kvalifiserte sjøfolk til å forsvare landet vårt. Hvor skal vi hente de om vi lar denne ballen som vi ser ruller så alt for fort ikke blir stoppet?
 
Leser at vi får nye sedler i Norge. Alle sedlene er preget med maritime motiver som forteller hver og en om vår stolte maritime historie. Skal dette gå over til å bare bli en romantisk påminnelse og informasjon hva Norge har blitt tuftet på, havet og den maritime kompetanse vi har vært ledende i gjennom alle år og fortsatt er? Vi må arbeide hardt for at vi ikke blir en gruppe fra en svunnen tid.
 
Vi klarer aldri å bygge opp igjen den maritime kompetansen vi ser i dag. Derfor er det bare en ting å gjøre, brette opp ermene og ta de tak og avgjørelser som må til. Vi skal fortsatt være en ledende skipsnasjon, vi skal fortsatt se at ungdom blir fristet til og ønsker seg et liv til sjøs med visshet om at det er en sikker vei å gå. Vi må jobbe for at systemet gjør det attraktivt for rederier og selskaper å benytte norsk kompetanse. En stor jobb, et stort mål, men det eneste målet vi kan akseptere. Trygge norske arbeidsplasser til sjøs, friste ungdommen til å gå den maritime vei for å opprettholde ”Den Norske Sjømann” og alt han/hun står for!
 
Samarbeid og synlighet
 
Øystein Torp synes det er veldig viktig at de tre sjømannsorganisasjonene står samlet og drar i samme retning.
– Størrelse gir styrke, styrke gir resultat. Vi må jobbe for et enda nærmere samarbeid med de andre organisasjonene og også se på muligheter også med et nærere bånd til sentrale organisasjoner.
 
Den nye styreformannen ønsker at styret skal være synlige.
 
– Det er viktig at den kursen vi har satt blir fulgt opp på alle mulige måter. Det å være synlig er ikke bare at man kjemper en kamp på politisk nivå, men at man også er synlige utad til medlemmene. Vi må bruke media som tv, radio, aviser og fortsette den flotte ordførerkampanjen. Vi er inne i en meget vanskelig tid for mange sjøfolk. Skip legges i opplag, medlemmer mister sine jobber, næringen mister kompetanse. Vi er på farlige veier og vi må jobbe hardt for å bygge dem bredere slik at det er plass til all vår gode faglighet.
 
Norge er sjømenn!
 
(Saken fortsetter under bildet)
Styet 2016 web.jpg
KONSTITUERT: Norsk Sjøoffisersforbunds nye styre konstituerte seg 16. november. Foran til høyre sitter den nye styreformannen, Øystein Torp (Knudsen OAS Shipping). Til venstre sitter ny nestleder, Alf Zachariassen (Boreal Transport Nord).
 
Fra venstre bak står Peder-André Søvdsnes (Island offshore), Martin Iversen (Hurtigruten), Marius Bårdsgjerde (Island Offshore), Asbjørn Inge Thomassen (Redningsselskapet), Kent Petter Valdstad (Solstad Offshore– vara i distrikt 4), Reidar Tangen (Fjord1), Johnny Hansen (Nordnorsk Shipping), Harald Søvdsnes (Golden Energy Offshore) og Terje Kallevåg (Eidesvik). Atle Olav Trollebø (Fjord1) deltok på styremøtet, men var ikke til stede da bildet ble tatt.

 
SEKS TIL SLUTT
 
1 Beste ved å være sjømann?
 
Det må være alle de fantastiske arbeidskollegene man får anledning til å jobbe sammen med. Ikke bare en liten gruppe, men man bytter skip fra tid til annen og man lærer å kjenne nye ansikter. Det er fantastisk. Fellesskapet om bord er vesentlig, det er en viktig faktor ved å være sjømann. Skiftordningen er en annen flott ting ved å være sjømann. Man har god tid når man avspaserer til å være sammen med familien og barnebarn, som i alle fall jeg er så heldig å ha.
 
2. Verste ved å være sjømann?
 
Det verste er vel egentlig om man får et surt skip hvor det er mye krangel. Heldigvis ikke ofte det skjer. En annen ting er saker som blir pålagt fra tredjeperson. Tenker da på alle krav og dokumenter som blir krevet ved ankomst forkjellige land. Det kan være utrolig mye som antakeligvis går rett i ”file 13”-søpla uten at noen engang ser på det. Mye ekstra jobb som ofte føles unødig.
 
Sist på «verstlista»: Som regel er man langt fra familien, kone, barn og barnebarn. Det er noen ganger trist å tenke på. Om det skjer noe hjemme som man burde vært tilstede på kan du være sikker på at akkurat den perioden man er på jobb.
 
3. Ville bli som barn?
 
En del av familien var sjømenn og det hørtes spennende ut når en guttepjokk hørte historier fra alle verdensdeler. Med store ører og øyne sugde man til seg av mang en røverhistorie fra et ”bæssfar”-fang. Jo, det var nok sjømann og kaptein man skulle bli. Det var nok den store guttedrømmen.
 
4. Dette bruker jeg fritiden til?
 
Fritid er det ingen problemer med å fylle. Sitter i styret i Larvik Sjømannsforening og bruker litt av min tid der. Har en kone og stedatter med diabetes type 1. Min kone sitter i styret i Diabetesforbundet Larvik og Vestfold fylke og det gjør faktisk jeg også som styremedlem og studieleder. Synes det er fint å kunne bidra og hjelpe de som lider av vår nye ”folkesykdom” selv om jeg ikke er diabetiker selv. Er såkalt diabetiker type 3, dvs. at jeg lever sammen med noen som har diabetes.
 
Ellers tilbringer jeg mye tid på hytta som ligger ved et sted som heter Strengereid, midt mellom Arendal og Tvedestrand. Med et steinkast til havet er det naturlig å ha en båt. Den blir flittig brukt sommerstid.
 
Kommer heller ikke utenom er musikken. Jeg har spilt dansemusikk siden jeg var 14 år. Noen år var dette min heltidsjobb og spilte hele landet fra Kirkenes til Kristiansand (også litt i utlandet). Holder fortsatt på, men i mye mindre grad. Til slutt må jeg nevne familien, barn og barnebarn. Det er en av mine viktigste hobbyer som gir uendelig mye tilbake.
 
5.  Drømmeferien er?
 
Veldig glad i varme, så det må bli til et av solens land. Italia er et yndet land som jeg gjerne besøker igjen. Har også en drøm om en ferietur rundt i Australia, men om det blir noe av er en annen sak.
 
En solglad person takler også mer kjølige omgivelser. Det skulle det vært veldig artig med en ferietur både til Færøyene og Island. Har ikke vært noen av stedene så det må jeg få til en gang.
 
6. Favorittmat og drikke?
 
Grillmat i forskjellige varianter. Reinsdyr, hjort, fisk av forskjellige slag, gjerne lettsaltet torsk med ny-potet og Sandefjordsmør. Fisk fra innlandet er også meget godt. Ørret fra egen stang, stekt på bål, ved et lite, koselig vann, en liten aquavit og en sovepose rett bak seg som man kan krype inn i når tiden er moden, det er en fullkommen kveld/weekend.
 
Rødvin av drikke og helst søramerikansk. Har funnet noen fantastiske dråper fra den kanten av verden. En god øl er også godt til sitt bruk.
 
Vi kan heller ikke glemme pølsa. Pølse med brød eller lompe, litt stekt eller rå løk.